Strona główna #ZwiedzamyPodkarpacie Pogórzanin – Przeworska Kolejka Wąskotorowa

Pogórzanin – Przeworska Kolejka Wąskotorowa

117
0

Za oknem zmienia się krajobraz – pola, łąki, wzgórza, lasy i podkarpackie wsie. Aktualnie 18 kilometrową trasę z Przeworska do Łopuszki pokonuje w niespełna godzinę. To sporo, ale żadnemu z pasażerów się nie spieszy. Bo Przeworską Kolejką Wąskotorową podróżują dla przyjemności.

Pierwszym inicjatorem budowy kolei o szerokości toru 760 mm był dr Karol Lewakowski poseł i działacz ruchu ludowego. Wystąpił w 1891 r. z projektem budowy dwóch linii wąskotorowych. Pierwsza z nich miała zaczynać się w Przeworsku, a następnie przez Kańczugę i Dynów docierać do Sanoka. Druga prowadzić miała z Rzeszowa przez Tyczyn, Błażową do Dynowa. W tym czasie pojawiły się jeszcze inne warianty tras z Bachórza do Przemyśla, Rzeszowa przez Dynów do Rymanowa Zdroju czy z Dynowa do Jarosławia, która była związana z planowaną budową cukrowni w Jarosławiu. Wszystkim tym planom sprzeciwił się ówczesny komendant twierdzy Przemyśl generał Antona von Galgótzy, dlatego pomysł dr Karola Lewakowskiego nie mógł być zrealizowany. Wykorzystał to ordynat przeworski książę Andrzej Lubomirski, mający silne wpływy w Wiedniu, który zaproponował by wybudować cukrownię w Przeworsku.

Na kolei prowadzone są prace remontowe przy budynku zabytkowej lokomotywowni w Przeworsku, poprawiono bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo – drogowych poprzez lepsze ich

oznakowanie, remontowany jest tabor kolejowy. Bieżące utrzymanie linii jest wykonywane w miarę możliwości we własnym zakresie przy pomocy własnego sprzętu i pracowników.

Kolejny żywioł nie oszczędził kolejki. W dniu 26 czerwca 2020 r. padający ulewny deszcz doprowadził do powodzi, zniszczyła ona torowisko, a przęsło mostu, który ucierpiał w 1987 r. ponownie zostało zrzucone z przyczółków mostu i przesunięte, przez co ruch na linii został zawieszony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here