Strona główna KROSNO Barwinek: Ministrowie Polski i Słowacji podpisali umowy na kolejne inwestycje drogowe

Barwinek: Ministrowie Polski i Słowacji podpisali umowy na kolejne inwestycje drogowe

0
Reklama

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej Arpád Ersek, podpisali wczoraj w Barwinku umowę o lokalizacji miejsca połączenia drogi S19 z drogą R4 po stronie słowackiej. Ministrowie podpisali także umowę o budowie mostu granicznego przez potok Jeleśna w Małopolsce.

Spotkanie przy polsko-słowackiej granicy rozpoczęła wspólna wizyta delegacji w okolicach starego przejścia granicznego Barwinek-Vyšný Komárnik. Następnie przedstawiciele rządów złożyli podpisy pod porozumieniem i wzięli udział w konferencji prasowej. W spotkaniu z mediami uczestniczył marszałek Władysław Ortyl, wicewojewoda Lucyna Podhalicz, szef sejmowej Komisji Infrastruktury – poseł Bogdan Rzońca, poseł Piotr Babinetz. Nie zabrakło lokalnych samorządowców, sejmik województwa reprezentował radny Wojciech Zając.

Polska droga ekspresowa S19 oraz słowacka droga ekspresowa R4, stanowią część międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia. Szlak przebiega obecnie przez 9 państw i liczy ok. 7700 km. W każdym państwie stan jego realizacji jest zróżnicowany, m.in. ze względu na położenie i ukształtowanie geograficzne czy dostępność funduszy unijnych.
Korzyści wynikające z realizacji traktu to m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych. Via Carpatia stworzy także możliwość otwarcia na inne kraje w ramach UE oraz spoza UE, takie jak Turcja, Ukraina, Białoruś czy kraje Bałkanów Zachodnich.
Budowa odcinka przygranicznego drogi ekspresowej S19 wynika z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Zgodnie z nowelizacją Programu uchwaloną w lipcu 2017 roku budowa odcinka węzeł Babica – Barwinek planowana jest na lata 2021-2025.
Minister Adamczyk podczas konferencji wypowiedział się również odnośnie perspektyw rozwoju połączeń kolejowych na terenie Grupy Wyszechradzkiej. Polska wnikliwie analizuje możliwość budowy linii kolei dużych prędkości w regionie Europy Centralnej, w tym łączących Polskę, Słowację, Czechy i Węgry.

Jestem przekonany, że warto podjąć dalsze prace dotyczące koncepcji połączenia Grupy Wyszehradzkiej siecią szybkiej kolei, która będzie stanowiła uzupełnienie dla rozbudowywanych obecnie połączeń drogowych między naszymi państwami– powiedział minister Adamczyk.

W trakcie spotkania omówiono także rozwój połączeń kolejowych na szczeblu lokalnym. W 2017 r. dzięki staraniom władz samorządowych województwa podkarpackiego uruchomiono sezonowe połączenie kolejowe Rzeszów – Jasło – Łupków – Medzilaborce przy wykorzystaniu nieczynnej dotychczas linii kolejowej przez Przełęcz Łupkowską.

Reklama

źr. UMWP

Reklama