W czwartek, 7 lutego pierwsze w historii Rzeszowa elektryczne autobusy miejskie zaczęły regularne kursy. To dziesięć pojazdów firmy Solaris, które obsługują dwie popularne linie 0A i 0B. Koszt zakupu ekologicznych autobusów to 30,2 mln zł. Większa część tej kwoty to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Umowa na zakup elektrobusów z systemem ładowania została zawarta w dniu 19 października 2017 r. Przedmiotem umowy była dostawa 10 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych zasilanych energią elektryczną autobusów komunikacji miejskiej Solaris Urbino 12 oraz budowa stacji do ich ładowania – wolnego przy ul. Lubelskiej oraz szybkiego przy ul. Grottgera.

Całkowita wartość umowy: 30,2 mln zł brutto. Cena jednostkowa 1 szt. autobusu: 2,5 mln zł brutto.

Zakup autobusów elektrycznych możliwy był dzięki dofinansowaniu w 85% z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w ramach projektu pn.: „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”.

Autobus posiada 57 miejsc stojących, 27 miejsc siedzących w tym 14 dostępnych z niskiej podłogi. Wyposażony jest w system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacji głosowej, bramki liczące, kamery). Dodatkowo w każdym pojeździe znajduje się biletomat mobilny, który obsługuje transakcje realizowane zarówno przy pomocy bilonu jak i karty płatniczej.

Jest napędzany 2 silnikami elektrycznymi. Silniki te umieszczone są przy piastach kół po prawej i lewej Stornie. Ich moc to 2×110 kW.

Magazyny energii stanowią 3 akumulatory litowo-tytanowe wykonane w technologii „high power” o pojemności 29,2 kWh każdy.

Autobus wyposażony jest w złącze do ładowania magazynów energii (akumulatorów) typu plug-in (złącze wtykowe). Złącze to jest wykorzystywane do ładowania akumulatorów na zajezdni autobusowej. Jest to tzw. ładowanie wolne. Maksymalny prąd, jaki może płynąć przez złącze to 125 A, a czas ładowania około 180 minut.

Autobus jest wyposażony w tzw. odbiorniki mocy – relingi umieszczone na dachu autobusu. Przy ich użyciu przekazywana jest energia dostarczona z platformy ładującej (OppCharge tzw. pantograf odwrócony) do magazynów energii (akumulatorów). Jest to tzw. ładowanie szybkie. Prąd maksymalny jaki może płynąć przez urządzenie to około 550 A. Czas ładowania to około 10-15 minut.

Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika zapewnia dojazd autobusu z zajezdni przy ul. Lubelskiej na przystanek początkowy (linia 0A lub OB) i wykonanie minimum dwóch pełnych kursów na jednej z tych linii, bez konieczności doładowywania magazynów energii w każdych warunkach atmosferycznych przy wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu.

Władze miasta planują, aby stworzyć w Rzeszowie strefę zeroemisyjną, która będzie obsługiwana wyłącznie przez autobusy elektryczne i gazowe. Jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na zakup kolejnych autobusów zasilanych gazem CNG. Następny przetarg obejmować będzie zakup autobusów elektrycznych.

Miasto realizując politykę rządową dotyczącą elektromobilności cały czas inwestuje w jej rozwój nie tylko poprzez zakup elektrobusów. Planuje wspólnie z PGE wybudować kolejne 5 stacji szybkiego ładowania (przy ul. Łukasiewicza, Obrońców Poczty Gdańskiej, Ofiar Katynia, Bł. Karoliny oraz na Dworcu Lokalnym). W tym momencie udostępnia działki pod 5 stacji szybkiego ładowania dla pojazdów osobowych. Trzy z miejskich spółek komunalnych są wyposażone w pojazdy elektryczne, które wykorzystują w statutowej działalności.
Rzeszów współpracuje także z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w celu wprowadzenia najnowszych technologii stosowanych w autobusach i ładowarkach.