Strona główna WIADOMOŚCI Znamy oferty na realizację pierwszego zadania z PB100 na Podkarpaciu

Znamy oferty na realizację pierwszego zadania z PB100 na Podkarpaciu

0
Reklama

Pięć ofert zostało złożonych w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Jest to pierwsze zadanie z Rządowego Programu Budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.

Oferty

Reklama

Kwota, jaką zamierzamy przeznaczyć na sfinansowanie realizacji tego zadania wynosi 146 406 746,19 zł. Zestawienie ofert:

  1. PORR – 129 769 920 zł;
  2. BUDIMEX – 152 304 424,33 zł;
  3. STRABAG – 181 614 285,93 zł;
  4. Intercor – 200 927 361,67 zł;
  5. Nowak-Mosty – 211 533 037,69 zł.

Oferty zostaną sprawdzone i ocenione według trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji jakości na
ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze
(20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).

Zakres prac

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy odcinek drogi zrealizowany w ramach I etapu z DK28 w Bykowcach
na drugim brzegu Sanu.

Będzie miała długość ok. 3 km, a na początkowym odcinku wykorzysta przebieg istniejącej DK84, a następnie odbije na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu
z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa skrzyżowania typu rondo w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ścieżki pieszo

  • rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.

Ponadto wybudowane zostaną obiekty inżynierskie: cztery mosty (wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), trzy przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję
ekologiczną) i mur oporowy. Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej ponad 300 m i przęśle nurtowym o długości 150 m. Dodatkowo droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz
ochrony środowiska.

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 39 miesięcy od daty podpisania umowy.

Charakterystyka terenu

Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną
(flisz karpacki) i zwartej zabudowie mieszkalnej. Roboty budowlane na pierwszym kilometrze będą realizowane „pod ruchem”.

Cel inwestycji

Oddanie do ruchu 30 stycznia 2020 r. I etapu obwodnicy Sanoka pozwoliło na wyprowadzenie ruchu tranzytowego na DK28 z kierunku Krosna do DK84 w kierunku przejścia granicznego
Krościenko – Smolnica. Budowa II etapu (ok. 3 km) spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie
układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej łączących Unię Europejską z Ukrainą. Jednocześnie zachowane zostaną
najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Program Budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych.
Są to:

·
obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9

·
obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9

·
obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28

·
obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77

·
obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap)

·
obwodnica Jasła w ciągu DK73

·
obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73

·
obwodnica Pilzna w ciągu DK73

Pierwsze zadanie z PB100, II etap obwodnicy Sanoka, jest na etapie przetargu na realizację. Dla pozostałych siedmiu przygotowywane są dokumentacje
projektowe. Dla obwodnic Jasła, Pilzna oraz Brzostku i Kołaczyc opracowywane są
Koncepcje programowe, a dla pozostałych (obwodnica Nowej Dęby, Kolbuszowej, Miejsca Piastowego i Przemyśla) dokumentacja obejmująca Studium korytarzowe (SK), Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji
programowej (STEŚ-R) oraz materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji
wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę
i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.

Cel PB100

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic
jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. 

Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Rządowy Program budowy 100 obwodnic
na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych
oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji z powyższego załącznika do Programu pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program
Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych.

Więcej informacji z pełną treścią uchwały i załącznik na stronie Ministerstwa
Infrastruktury. 

Reklama
Poprzedni artykułZatrzymali nietrzeźwego kierowcę
Następny artykułNasz patronat. 50-lecie Zespołu Pieśni i Tańca „Hyżniacy”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!