Strona główna BRZOZÓW Sukces akcji „Miej oko na skórę” w Brzozowie

Sukces akcji „Miej oko na skórę” w Brzozowie

0
Reklama

Blisko 160 osób wzięło udział w akcji „Miej oko na skórę”, która odbyła się w ostatni weekend czerwca w Brzozowie. Do dermobusa #FuraZdrowia, który stanął na parkingu przy Szpitalu Specjalistycznym w Brzozowie – Podkarpackim Ośrodku Onkologicznym im. Ks. B. Markiewicza, mieszkańcy miasta przyszli z całymi rodzinami sprawdzić niepokojące znamiona na swojej skórze. W rezultacie 46 osób zostało skierowanych na wycięcie zmiany i dalszą diagnostykę z powodu podejrzenia nowotworu skóry, w tym 27 z podejrzeniem czerniaka. To pokazuje, jak ważne są tego typu akcje właśnie w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do dermatologa lub chirurga onkologa jest utrudniony.

Mamy już początek lata, podczas którego nasza skóra jest najbardziej narażona na działanie promieni słonecznych. Czerwiec to właśnie idealny moment, aby sprawdzić czy nie mamy niechcianej pamiątki po poprzednim sezonie. Zwłaszcza że czerniak, rozwijający się najczęściej na powierzchni skóry, to jeden z najprostszych do wykrycia nowotworów, a kluczową rolę w jego diagnostyce odgrywa samokontrola.[i]

Reklama

W akcji „Miej oko na skórę” w Brzozowie udział wzięło blisko 160 osób z miasta oraz okolicznych sołectw. Z bezpłatnych badań dermoskopowych w dermobusie #FuraZdrowia, skorzystały nie tylko osoby 50+, które należą do największej grupy ryzyka, ale również całe rodziny z dziećmi.

Im wcześniej wykryjemy czerniaka, tym większa szansa na jego  wyleczenie. Dlatego profilaktyka ma tak ogromne znaczenie. Wiele osób, które wzięło udział w akcji zgłaszało się już z konkretnym problemem lub podejrzewało, że ich zmiany skórne mogą mieć charakter nowotworowy. Część z nich przyszła się przebadać wiedząc, że w ich rodzinie pojawiły się przypadki czerniaka. W rezultacie w ramach akcji 46 osób zostało skierowanych na wycięcie zmiany z podejrzeniem nowotworu skóry, w tym 27 z podejrzeniem czerniaka. –   powiedziała lek. Marta Adamus, specjalista chirurgii ogólnej z Oddziału Chirurgii Onkologicznej Szpitala Specjalistycznego w Brzozowie – Podkarpackiego Ośrodka Onkologicznego im. Ks. B. Markiewicza. – Bardzo mnie cieszy, że świadomość odpowiedzialnego przebywania na słońcu rośnie. Wiele osób, które wzięły udział w akcji, stara się stosować zalecenia profilaktyczne na co dzień. – dodała Marta Adamus.

Czerniak to złośliwy nowotwór skóry, który bywa bardzo agresywny.[ii] Do najczęstszych czynników wpływających na jego rozwój zaliczamy przede wszystkim długotrwałą i powtarzającą się ekspozycję na promienie słoneczne, jasną karnację, piegi, dużą liczbę znamion czy wiek. Nie bez znaczenia jest również to, czy w rodzinie pojawiły się już przypadki czerniaka.[iii]

Wyniki akcji potwierdzają, że niezwykle ważne jest, aby regularnie sprawdzać istniejące lub nowo powstałe znamiona na całym ciele, zwłaszcza w mniej dostępnych miejscach jak za uszami czy na głowie. Każdy pieprzyk czy narośl, które budzą niepokój lub zmieniają się w czasie, należy niezwłocznie skonsultować z lekarzem – rodzinnym lub dermatologiem, najlepiej przy pomocy dermoskopu.

Frekwencja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Temat ochrony i badania skóry splótł się ze słoneczną pogodą jaka panowała w dniu wydarzenia. Mieszkańcy Brzozowa i okolic z wielką chęcią korzystali z możliwości darmowych badań dermoskopowych. To pokazuje, że tego typu wydarzenia mają kluczowe znaczenie właśnie w mniejszych miejscowościach. To był już czwarty przystanek na naszej trasie w ramach tegorocznej kampanii.  – podsumowałKamil Dolecki, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma, organizatora akcji.

Akcja badań dermoskopowych w Brzozowie odbyła się w ramach kampanii edukacyjnej „Miej oko na skórę”, której celem jest wzrost świadomości społecznej na temat czerniaka oraz jak najwcześniejsze diagnozowanie nowotworów skóry.

Mecenasem kampanii „Miej oko na skórę” organizowanej przez Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma w partnerstwie z Akademią Czerniaka jest firma Novartis, a partnerem akcji w województwie podkarpackim Szpital Specjalistyczny w Brzozowie – Podkarpacki Ośrodek Onkologiczny im. Ks. B. Markiewicza. Patronat honorowy nad akcją objął Urząd Miasta Brzozowa.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
Captcha verification failed!
Ocena użytkownika captcha nie powiodła się. proszę skontaktuj się z nami!