Wczoraj w rzeszowskim ratuszu odbyło spotkanie z Wiceministrem Sprawiedliwości Marcinem Warchołem, prof. Choromańskim z Politechniki Warszawskiej oraz Bartoszem Jakubowskim, przedstawicielem Biura Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości. Jego tematem były zmiany w przepisach dotyczących transportu publicznego, umożliwiające budowę w Rzeszowie kolejki Monorail.

„Rzeszów stara się o budowę miejskiej kolejki nadziemnej już ponad 10 lat. Teraz sprawa nabiera przyspieszenia, bo dzięki panu ministrowi Marcinowi Warchołowi przepisy zostały przygotowane. To kamień milowy pod to, aby monorail w polskim otoczeniu prawnym funkcjonował” – mówił Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Największą przeszkodą uniemożliwiającą w Polsce budowę jednoszynowych kolejek nadziemnych i wykorzystywanie ich do regularnego przewozu pasażerów komunikacji publicznej jest brak odpowiednich przepisów. Przez wiele lat w ustawach nie było wpisanego monoraila. Gdy pojawił się taki zapis, okazało się, że brakuje przepisów wykonawczych określających szczegółowe rozwiązania, które trzeba spełnić, aby móc uruchomić tego typu komunikację.

Projekt ustawy prezentowany w Rzeszowie

Po raz pierwszy w historii naszego kraju projekt ustawy został zaprezentowany nie w resorcie, ale w konkretnym mieście, którego prezydent z wielką determinacją zabiega od 10 lat o tego typu nowoczesne rozwiązanie. Rzeszów zasługuje na to, aby mieć nowoczesny, szybki, sprawny, bezkolizyjny, ekologiczny środek transportu – mówił Marcin Warchoł, Wiceminister Sprawiedliwości i poseł z Podkarpacia.

Obiecał, że projekt ustawy zostanie jeszcze w tym tygodniu wysłany do Rady Ministrów. Następnie trafi do Sejmu, Senatu i Prezydenta. Gdy zostanie przyjęty, w Ministerstwie Infrastruktury w ciągu 18 miesięcy od wejścia ustawy w życie muszą zostać przygotowane przepisy szczegółowe dotyczące monoraila. To oznacza, że kolejka nadziemna mogłaby w Rzeszowie zacząć powstawać najwcześniej w drugiej połowie 2022 r.

Koszt jej budowy jest szacowany na 500 – 600 mln zł. „Dążymy teraz wszyscy do transportu ekologicznego, który będzie jak najmniej uciążliwy dla środowiska a jednocześnie będzie  gwarantował wysoki komfort i bezpieczeństwo dla pasażerów. Jestem przekonany, że w przyszłej perspektywie unijnej nadal będą rozwiązania proekologiczne w transporcie wspierane i będziemy wtedy starali się pozyskać stosowne dofinansowanie. Jak pokazuje doświadczenie to mamy tutaj spore sukcesy i cały plan transportowy przez pana prezydenta został zatwierdzony, jest sprawnie realizowany i spotkał się z uznaniem, z sukcesem udaje się nam zdobywać dofinansowanie – powiedział Paweł Potyrański, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy Urzędu Miasta Rzeszowa.

ź: UM Rzeszów