Na budowie tzw. obwodnicy Łańcuta w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 94 Łańcut-Głuchów wbito dzisiaj symboliczną pierwszą łopatę. Wykonawca skupia się teraz głównie na odcinku drogi w miejscowości Głuchów, gdzie trwają prace przygotowawcze.
Optymalizuj-projektuj-buduj
Rozbudowa drogi krajowej nr 94 realizowana jest w systemie „optymalizuj-projektuj-buduj”. Wykonawca zaprojektował i uzyskał wymagane prawem decyzje. Aktualnie Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę zmiany wydanej w 2010 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), której uzyskanie planowane jest na koniec października br. Po uzyskaniu decyzji Wykonawca przystąpi do robót drogowych w pełnym zakresie. Obecnie prowadzi roboty przygotowawcze w oparciu o obowiązującą decyzję w możliwym do wykonania zakresie tak, aby po otrzymaniu zmiany decyzji ZRID, mógł przed okresem zimowym wykonać jak najwięcej prac.
Początek prac
Wykonawca wykonuje obecnie prace głównie na odcinku DK94 w miejscowości Głuchów, gdzie trwa:
– usuwanie drzew i krzewów z porządkowaniem terenu,
– zdejmowanie warstwy humusu,
– rozbiórka nawierzchni,
– przygotowanie terenu do realizacji objazdów,
– rozpoznanie saperskie, środowiskowe i archeologiczne,
– przygotowanie dojazdów do planowanego do realizacji obiektu mostowego,
– inwentaryzacje budynków, dróg i terenów pod planowany gazociąg,
– przygotowanie terenów pod skład materiałów.
Zakres robót
W ramach zadania przewiduje się pozostawienie przekroju drogi krajowej jako jednojezdniowej, dwupasowej (po jednym pasie w każdym kierunku), z pasem jezdni wyłączonej z ruchu z barierą ochronną, na długości 5,82 km. Roboty będą polegały na wymianie konstrukcji drogowej, a tam gdzie będzie to konieczne, na poszerzeniu korpusu drogowego. Prace będą prowadzone przy utrzymaniu ciągłości ruchu dwukierunkowego na DK94.
Zakres prac obejmuje także przebudowę skrzyżowań jednopoziomowych – pięciu rond na przecięciu DK94 z: DW877, DW881, ul. Graniczną (łącznik do autostrady A4), ul. Kościuszki i DP1520R oraz skrzyżowanie zwykłe z ul. Piłsudskiego. Wykonawca wybuduje także most drogowy na rzece Sawa o długości 33 m, drogi dojazdowe oraz przebuduje i wybuduje urządzenia infrastruktury technicznej:
– sieci wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, w tym przebudowę sieci gazu wysokiego ciśnienia DN400 na długości 6 km,
– sieci energetyczne, teletechniczne, kanał technologiczny, oświetlenie,
– urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne, oznakowanie pionowe i poziome.
Bezpieczeństwo
Mając na uwadze bezpieczeństwo uczestników ruchu, zwłaszcza tych najmniej chronionych, czyli pieszych i rowerzystów, zakłada się budowę obustronnych chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych.
Współpraca z samorządami
W ramach prac projektowych Wykonawca zaproponował nowe rozwiązania, do których zgłoszone zostały wnioski władz samorządowych. GDDKiA wychodząc naprzeciw zgłoszonym postulatom, w znaczącej części uwzględniła je w zamiennym projekcie budowlanym.
Przykłady wprowadzonych zmian na podstawie postulatów samorządów:
- Zaprojektowano wjazd i wyjazd z terenów: MOSiR, Szpitala Powiatowego, Centrum Kształcenia
i Zespołu Szkół Technicznych do DK94 na prawoskręty z możliwością wykonania manewru lewoskrętu, - Zaprojektowano nowe zatoki autobusowe lub zmieniono lokalizację istniejących,
- Zaprojektowano nowe przejścia dla pieszych lub zmieniono ich lokalizację,
- Zaprojektowano bezpośredni włączenie do DK94 m.in. ul. Bema i ul. Orzeszkowej,
- Zaprojektowano bezpośrednie włączenie jezdni dodatkowej do ronda w Głuchowie ze względu na lokalizację Ośrodka Kultury i OSP.
Podstawowe parametry techniczne inwestycji:
Klasa drogi GP
Długość drogi 5,82 km
Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
Obciążenie obiektów Nośność kl. „A” wg. PN 85/S – 10030 oraz „Stanag C 150”
Przekrój poprzeczny 1×2
Szerokość pasów ruchu 3,5 m
Kategoria obciążenia ruchem KR5
Chodniki szer. 2 m
Ciągi pieszo – rowerowe szer. 3,5 – 4 m
Szerokość jezdni dróg dojazdowych 3,5 – 6 m
Środkowa część jezdni wyłączona z ruchu o nawierzchni bitumicznej i kostki brukowej szer. 3,5 m
Wykonawcą prac jest Budimex S.A. Umowę na kwotę 115 847 768,51 zł brutto podpisano 18 maja 2018 r. Zakończenie inwestycji zaplanowano na wrzesień 2021 r.
źr. GDDKiA