Numery PESEL i dowodów osobistych wyciekły do sieci jednemu z polskich dostawców prądu, ciepła i gazu. Przez błąd firmy Fortum setki klientów może czuć się zagrożonych.
16 kwietnia, w wyniku błędu, do sieci wypłynęło ponad 3 miliony rekordów z danymi osobowymi klientów.
Dane dotyczą klientów firmy Fortum, która dostarcza na całym świecie energię elektryczną, ciepło, a także “inteligentne rozwiązania, pozwalające na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów”. Działalność w Polsce firma rozpoczęła w 2003 roku. Ma trzy elektrociepłownie i ponad 800 km sieci ciepłowniczych. Od roku 2016 sprzedaje energię elektryczną i gaz. Obsługuje klientów indywidualnych i firmy.
Łączna liczba rekordów w bazie nie odpowiada dokładnie liczbie ludzi, których dotknął wyciek ponieważ niektóre osoby miały po kilka podpisanych umów (np. na gaz, ciepło, prąd).
W sieci można było natknąć się na dane klientów dotyczące ich numerów PESEL, imion i nazwisk, adresów, telefonów oraz numerów dowodów osobistych.
Dostawca na swojej stronie internetowej informuje:
„W ubiegłym tygodniu doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych klientów Fortum Marketing and Sales Polska S.A. Dane dotyczą zawartych umów sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego. Obejmują one m.in. imię, nazwisko, adres, numer telefonu, PESEL i numer dowodu osobistego. Dostęp do danych został niezwłocznie zablokowany i rozpoczęliśmy wewnętrzne dochodzenie. O wycieku powiadomiliśmy Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jesteśmy gotowi do współpracy z władzami, aby w pełni wyjaśnić tę sprawę. Klientów prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na możliwe próby nieuprawnionego użycia danych. Przepraszamy naszych Klientów za wszelkie niedogodności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu pod specjalnym numerem telefonu 690 678 130 lub adresem e-mail infopolska@fortum.com „.