W Mielcu trwa właśnie uroczyste podpisanie umowy między PZL Mielec, a policją na zakup śmigłowców wielozadaniowych.

Kilka minut temu dokonano uroczystego podpisania umowy na zakup śmigłowców wielozadaniowych dla policji, produkowanych przez PZL Mielec. Podpisania dokonał komendant główny policji nadins. Jarosław Szymczyk oraz prezes zakładu Janusz Zakręcki.

W tej chwili trwa przemówienie ministra spraw wewnętrznych i administracji, Joachima Brudzińskiego, który przypomniał o powstaniu Centralnego Okręgu Przemysłowego, którego ojciec, Eugeniusz Kwiatkowski sprawił, że dolina Wisły i Sanu od 80 lat dba o świetność przemysłową naszego kraju. Największym beneficjentem samolotów jest i będzie policja, która wyda 6 mld złotych na zakup nowego sprzętu. Służby zapewniające bezpieczeństwo wszystkim Polakom muszą korzystać z bardzo dobrego sprzętu, a wyroby z Mielca spełniają takie warunki. Najstarszy polski śmigłowiec służący policji ma 47 lat, więc to czas najwyższy na modernizację.

PZL Mielec w ostatnim czasie podpisał umowę m.in. z armią Ekwadoru na dostawę samolotu M28 (STOL). Zaplanowany do dostawy jeszcze w tym roku, wyprodukowany w PZL Mielec należących do Sikorsky, dwusilnikowy, turbośmigłowy samolot krótkiego startu i lądowania, znacznie zwiększy możliwości transportowe armii.

Już niebawem policjanci zasiądą do nowych Black Hawk-ów.

Śmigłowiec S-70i powstał jako odpowiedź firmy Sikorsky Aircraft Corporation na zapotrzebowanie Armii USA na nowy wielozadaniowy śmigłowiec transportu taktycznego (UTTAS). Oblot odbył się w grudniu 1974, a w grudniu 1976 został on wybrany (pokonując konkurentów z firm Bell i Boeing-Vertol) przez Armię USA, która nadała mu tymczasowe oznaczenie YUH-60A. Dostawa pierwszego śmigłowca (pod oznaczeniem UH-60A Black Hawk) nastąpiła w październiku 1978.

Śmigłowiec połączył w sobie doskonałe osiągi i dużą przydatność eksploatacyjną, czego dowodem są różne jego wersje, zarówno lądowe, jak i morskie. Swoje wysokie walory eksploatacyjne potwierdził w różnych warunkach klimatycznych. Jest używany do transportu oddziałów, zaopatrzenia oraz transportu rannych. Znakomicie sprawdził się jako śmigłowiec transportowy na polu walki między innymi w Iraku. Jest również używany  do patrolowania (FLIR, radar poszukiwawczy w wersji morskiej), czy walki radioelektronicznej. W wersji uzbrojonej może być wyposażony w karabiny maszynowe, pociski rakietowe, niekierowane bądź kierowane, jak również torpedy (w wersji morskiej).
W śmigłowcu wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych, np. zawieszenie łopat wirnika nośnego na łożyskach elastomerowych czy kształt końcówek łopat (ze skosem).

źr. Własne, PZL Mielec